Att blogga är något som på senare tid blivit väldigt vanligt att göra, och antalet bloggare samt läsare av dessa expanderar snabbt.
Vissa använder bloggen som ett redskap för att kunna hålla kontakten med vänner och familj som man kanske inte annars talas vid med alltför ofta.
Kanske skapar man en blogg för att sprida kunskap inom ett specifikt område som man vet mycket om?
Många nya bloggar är såkallade modebloggar eller vardagsbloggar med inslag av mode, där man kan läsa tips från bloggaren på vad som är snyggt, rätt och exklusivt att göra eller ha på sig.
I flertalet av dessa bloggar förekommer det att bloggarna alltså förespråkar produkter, saker eller märken.
Ivissa fall framgår det dock inte i blogginlägget att rekommendationen av dessa saker egentligen är ren marknadsföring, från ett betalande företag.
Blondinbella.se är Sveriges största blogg, som skrivs av Isabella Löwengrip. Detta är en 18 år gammal tjej som lever det liv vilken femtonåring som helst hade önskat sig, och jag har valt att exemplifiera just den här bloggen i mitt inlägg.
Bloggen har blivit granskad av Konsumentverket år 2008, efter en intervju där Isabella Löwengrip själv uttryckte att hon tjänar pengar på att nämna olika produkter i sin blogg.
Detta enligt en artikel från journalisten.se den 15 december 2008.
Enligt samma artikel har en jurist på Konsumentverket uttalat sig om att ärendet är avskrivet, då de inte kunde bevisa att dold reklam förekom på bloggen.
Hade jag själv blivit erbjuden en produkt för att marknadsföra denna, hade jag förmodligen gjort det. Åtminstone innan jag läste den här kursen och inte hade en aning om vad som egentligen gällde för marknadsföring på bloggar, eller reklam överlag.
Ett företag ser förmodligen den här typen av marknadsföring som ett billigt och effektivt sätt att slippa betala stora kostnader. Det är lättare att "skänka en gåva" till någon som sedan gör jobbet åt en, än att lägga ner tid och pengar på att nå rätt målgrupp med en ny reklam och dyra omkostnader.
Jag kan tänka mig att det är på grund av okunskap som många bloggare går med på den här typen av betalning. "Gratis är gott".
Hur som helst anser jag att jag själv väljer vad jag är intresserad av och vilken reklam jag köper. Däremot kan jag se ett problem i att en stor blogg som blondinbella.se har många unga läsare som eventuellt inte har förståelse för vad det som rekommenderas innebär.
Läsarna kan få fel syn på vad de ”behöver” eller vad som är ett ”måste” inom tillexempel årets vårmode. Tjänar de inte egna pengar eller har en rik förälder som kan och vill köpa allt vad som höjs till skyarna av bloggarna, kan de komma att känna ett utanförskap.
Falska behov är lätta att skapa genom reklam, inte minst hos unga läsare som ser bloggerskan som sin största förebild.
Att yttrandefrihet är en grundlag, och att man därför har rätt att sprida information och åsikter borde det innebära att Blondinbella får lyfta fram enskilda produkter som hon anser är bättre än andra. Men om ett företag anlitar Blondinbella för att göra reklam åt dom blir detta en typ av marknadsföring, och faller inte längre under yttrandefrihetsgrundlagen.
Istället blir detta ett ärende för marknadsföringslagen.
Man måste alltså skilja på om det som skrivs på blondinbella.se är i ett kommersiellt, eller icke- kommersiellt syfte för att veta vilken av lagarna som ärendet faller under- om det finns ett ärende.
Framgår det inte klart och tydligt att det är reklam som visas, blir detta alltså ”dold reklam”- och detta är inte enligt lag rätt.
Jag tror att anledningen till att det inte finns några fall där en blogg blivit fälld för att ha publicerat reklam utan att visa detta, är att lagarna inte hunnit med i utvecklingen av internet och allt vad det medför.
Mitt första intryck var att bloggande borde vara något som skyddas av tryckfrihetsförordningen, men efter att ha sökt fakta fann jag att det alltså är yttrandefrihet på nätet.
Om lagarna och bestämmelserna blir bättre utformade för den här typen av skrivande, är jag säker på att inte reklam på bloggar kommer att vara ett lika stort juridiskt problem som idag.
-Frida Bergman.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Från Karolina: Jag tycker det finns olika sätt att nämna en produkt, så vart ska egentligen gränsen gå? Tror det är ett otroligt svårt att lagstifta inom bloggvärlden.
SvaraRaderaFrån Nina Lagerkvist: Håller med dig om att anledningen till att ingen blivit fälld är att lagar och efterhållande organ inte hinner med som på många områden som rör Internet. Med en eller annan fällande dom skulle nog både en två och tre bloggare dra öronen åt sig innan de tar emot nästa "gåva".
SvaraRaderaFrån Stina: Intressant inlägg. Att det är så många barn och unga vuxna som följer olika bloggar kan vara problematiskt. Vuxna har generellt lättare att se igenom produktreklamerna är barn (enligt min uppfattning iaf). De är även i en känslig ålder där saker och kläder blir viktiga statussymboler. Jag tror det är viktigt att lära sitt barn bra värderingar tidigt. Ju fler sunda värderingar en människa har destå färre falska behov behöver hon fylla.. (Lite filosofi, så här på kvällskvisten!)
SvaraRaderaKarin B: Det är nog sant det du säger att det finns en risk att man skulle ta emot prylar från företag som mutor för att rekommendera dem innan man läste denna kursen. Och jag hoppas också att det blir bättre lagar för det snart. De som blir erbjudna produkter borde få en varning innan vad det är dom ger sig in på. För det är som du säger inte så många som kanske tänker på hur läsarna uppfattar det.
SvaraRaderaAnton Dyberg:
SvaraRaderaSom jag nämnt i mitt eget inlägg tycker jag att reklam i bloggar är helt acceptabelt. När det sedan gäller vilka som läser bloggen - unga och gamla - blir jag lite kluven. Jag tycker det är fel att rikta reklam till barn och skapa falska behov för dem. Frågan är om det är riktat till barn. Att Blondinbella visar upp en kofta från MQ tycker jag inte är mer fel än att Laila Bagge visar upp samma kofta på var och varannan reklampelare på stan. Jag tror det är mer som med mycket annan läsning, att ungdomar vill fly vardagen lite och se hur en rik tjej i Stockholms innerstad lever.
Jag tror, precis som du skriver att många bloggare inte tänker längre än att det får en schysst pryl väldig enkelt, och jag förstår företagen som erbjuder bloggarna deras produkter. Det som slog mig när jag pratade med Martin och Tobias var att de inte hade reflekterat så mycket över detta. De blev nästan ställda av min följdfråga om de tyckte att det var korrekt.
SvaraRaderaUtvecklingen går helt enkelt för fort fram. Det är väl något man skulle kunna konstatera genom allas våra inlägg? Lagmakarna hinner inte med som Totte skrev. Bra inlägg- det är nog sant att man kanske skulle tacka ja till olika erbjudanden innan man läste om vad det egentligen innebär. Det mesta handlar nog om okunskap hos bloggare. Det beror ju på vad man blir erbjuden. Och vad man har för syfte med sin blogg. Om det är att skriva lite om sitt liv eller om egna tankar o funderinga kanske man inte har ett så kommersiellt syfte, och därmed skulle man kanske tacka nej. Men är man, som många är, ute efter att få så många läsare som möjligt så att man kan tjäna pengar på sin blogg är det nog inte många som skulle banga.
SvaraRaderaElin:
SvaraRaderaJag håller med om att många bloggare säkert tycker att det är kul att få fina saker och att företagen får en levande reklampelare som kan visa upp deras produkter. Och jag håller med dig om att många företag säkert tycker att det är lätt att "skänka en gåva" till en känd bloggare. Problemet blir väl om bloggaren inte själv står för det han/hon visar upp.
Rebecca: Det är svårt när barn och unga läser bloggar, man kan ju inte direkt sätta en åldersgräns på en sida. Det finns ju inga åldersgränser på reklampelare eller i tv. Reklam på bloggar är ofta inte riktad till barn, men barn vill kanske vara som vuxna och tar till sig ändå. Jag kan tycka att det borde framgå mer när det är reklam samtidigt som man måste få tycka att olika produkter är bra eller inte oavsett om man fått betalt för det. jättesvårt att ändra utan att inskränka på yttrandefriheten.
SvaraRaderaSom jag nämnde på Anton inlägg så tycker jag att det är upp till var och en om dem vill bli betraktade som ett varumärke. För så ser jag Blondinbella. Jag ser henne som varumärke framför något annat. Är det så hon vill bli sedd så fine! Jag har inget emot att folk gör reklam på sina bloggar, men de måste vara medvetna om vad det leder till. Precis som att allting annat i livet så får det konsekvenser.
SvaraRadera/Totte
Jag tror personligen att reklam på bloggar alltid kommer att förekomma. Det är svårt att sätt dit någon för produktplacering på nätet, eftersom det faktiskt kan vara bloggarens eget val att faktiskt förespråka en produkt som den gillar. Sen om den erhållit den gratis, köpt den eller fått den i julklapp, behöver egentligen inte framgå. Det är lika mycket reklam ändå. Marknadsföring har alltid handlat om att få produkter att synas på "rätt" ställen för att locka till sig rätt köpare.
SvaraRaderaLinda Rosing som fick barn nyss fick babykläder från en Stockholmsbutik och la upp det på bloggen direkt. Reklam-knep kan tyckas, för det är det givetvis. Men hade hon köpt kläderna själv hade hon garanterat skrivit vart, för det gör alla. Vad är egentligen skillnaden? Intressant inlägg om ett kul ämne tycker jag!
Du pekar på ett viktigt problem, Frida: "att lagarna inte hunnit med i utvecklingen av internet och allt vad det medför". Det är nog som med dopningen: idrottarna är alltid steget före dopningspolisen ..
SvaraRaderaIntressant inlägg och välskrivet, men tyvärr så är det att företag alltid vill sälja sina produkter, de tar till alla sorts metoder, för att se vilka som fungerar bäst. Det är ett viktigt problem som du tar upp, därför är det viktigt att använda sig utav internet på bästa sätt. //Michaela
SvaraRadera