Att bloggvärlden har ökat lavinartat i storlek har ni nog knappast missat. Men det som många missar är att det ständiga tipsandet om produkter inte alltid är så oskyldigt som det verkar. I många stora bloggar ligger företag bakom tipsandet.
Bloggarna Martin och Tobias säger båda två att de får många olika erbjudanden om gratisprodukter via mail. Det går ut på att de skriver någonting positivt om produkten , länkar och lägger upp en bild för att få produkten. Martin säger att det kan vara allt möjligt som klockor,flugor, kläder, presentkort med mera. Tobias säger att han endast accepterar erbjudanden som gynnar honom, alltså produkter som han har användning av.
De är båda två eniga om att det inte är riktigt rätt att ta emot gratisprylarna, men Martin säger också att det är enkelt att tjäna på det. Han beräknar att det tar cirka fem minuter för honom att skriva om en produkt, och han resonerar att fem minuters jobb som han sedan får en fin klocka för är väl utnyttjad tid. Han fortsätter med att både företaget och bloggarna tjänar på detta. Det är enklare för företaget att få ut sina produkter på det här sättet än att gå genom en annonsbyrå och automatiskt höja omkostnaderna.
Frågan är då om detta är tillåtet eller ej. Jan Fager, jurist på branschorganisationen Sveriges Annonsörer har tidigare uttalat sig om detta:
"Trots att det är förbjudet erbjuder många företag både gratisprylar och ren betalning för att bli omnämnda i de största bloggarna.
- Det finns regler, även om de inte tillämpas, det är tydligt reglerat i marknadsföringslagen. Reklam ska redovisas som reklam, betalar man för ett blogginlägg så ska det reklammarkeras”
När jag har läst igenom vår kurslitteratur för att hitta några riktlinjer för detta hittade jag inte mycket, det känns mer som att detta är en tolkningsfråga. Det Jan Fager har uttalat sig om, reklamidentifiering, håller jag absolut med om. Det känns inte etiskt rätt att inte markera att det är reklam det handlar om. Det finns så många unga läsare, och vuxna med för den delen, som inte är medvetna om att produkterna som bloggarna får inte är köpta på eget initiativ. Då det är många unga som läser bloggarna blir bloggaren automatiskt en förebild, och om förebilden har massa schyssta prylar som denne höjer till skyarna vill ju självklart läsarna också ha det. På samma sätt som lillasyster alltid vill ha samma som storasyster. Detta kan man knyta till Uses & Gratifications, där läsaren konsumerar efter behovet. Vilket i det här fallet ger ett skapat behov av statusprodukter genom bloggläsningen.
Samtidigt som det är fel, väldigt fel att luras förstår jag hur bloggarna tänker, gratisprodukter sitter aldrig fel, som de säger så tjänar både de och företagen på detta. I och med att väldigt många som bloggar fortfarande går i skolan och inte jobbar med något annat än bloggen är det kanske ett bra sätt att dryga ut kassan på. Eller kassan och kassan, snarare prylboden.
Någonstans i det här borde i alla fall någon förnuftig bloggläsare inse att en person som går på gymnasiet och inte har något superavlönat jobb inte har råd med allt detta och att det ligger någonting annat bakom.
Mitt i allt det här undrar jag också vad det är för skillnad på plocksidor i modemagasin gentemot tipsen i bloggarna. Jag har kommit fram till att den största skillnaden är syftet. I tidningarna ligger ingen annonsör bakom exponeringen och då går dessa plocksidor under TF. I blogginläggen kan det ligga en annonsör bakom det hela, och då borde det alltså gå utanför ramarna för vad som skyddas av TF. Såvitt jag vet har dock ingen fällts för detta, Blondinbella AB har granskats, men inte mer.
Innerst inne, i mitt hjärta vet jag att detta är fel.
Och det vet nog vår kära Tryckfrihetsförordning också.
Linn Grönkvist
MKGA20
Från Nina Lagerkvist: Personligen utgår jag alltid ifrån att allt omnämnande av prylar och dylikt i bloggar är smygreklam! Kan kanske bero på att man nu för tiden är lite miljöskadad i och med den utbildning vi går ;)Men det kritiska tänkandet kommer också genom erfarenhet och som du skriver, går man på högstadiet/gymnasiet finns inte det alltid.
SvaraRaderaDet har blivit något vajsing med mina länkar till bloggarna, de adresser som gäller om någon är nyfiken är:
SvaraRaderamuffinsmartin.blogg.se
grymtroligperson.blogg.se
blondinbella.se
Förhoppningsvis fortsätter de andra att fungera.
Från Karin B: Du har tagit upp en intressant vinkling av fenomenet bloggreklam. Det är ju så att många kanske inte tackar nej till en sprillans ny klocka för fem minuters arbete. det är lite som att sälja jultidningar =)
SvaraRaderaMan får helt enkelt läsa bloggar med kritiska ögon framöver.
Från Karolina: Jag håller med om det Nina skriver. Jag tror jag är mer medveten än andra om denna "smygreklam" och mycket beror på den utbildningen man går. Men jag tycker inte det är fel av bloggarna att ta emot dessa gåvor, det är ju ändå en privat blogg från början och gratis är ju alltid gott =)
SvaraRaderaAnton Dyberg:
SvaraRaderaHåller med Karin. Få människor och framförallt bloggande ungdomar tackar nog nej till mer eller mindre lyxiga prylar för några minuters enkelt arbete. Sen är det ju upp till läsaren att vara tillräckligt kritisk, precis som med all typ av information och marknadsföring.
Från Stina: Att prylarna är "gåvor" gör ju hela saken problematiskt ur ett juridiskt perspektiv. Både läsare och bloggare gynnas ju av produktplaceringen. Eftersom det aldrig skrivs något kontrakt kan ju "smygreklamen" lika gärna vara ett "märkligt sammanträffande". Jag tror att den här formen av reklam kommer vara väldigt svårt att komma åt. Hur kan man hindra någon att rekommendera en vara?
SvaraRaderafrida:
SvaraRaderaroligt att läsa andra sidor av mitt eget ämne!
som jag själv skrev i mitt blogginlägg tror jag att bloggare som går med på betalning i form av saker inte riktigt är medvetna om hur det får eller ska gå till i reklamvärlden.
kul att du hade träffat två bloggare som kunde svara själva!
Elin:
SvaraRaderaKul inlägg Linn. Jag tror att det är lätt för en bloggare att ta emot "gåvor" från företag. Och jag tycker att det är helt okej så länge som bloggaren står för det den gör reklam för. Det är ju ett bra sätt för ett företag att marknadsföra sig och som sagt: gratis är gott!
hmm, tror inte heller att folk tackar nej till gratis prylar. softare extraknäck är nog svårt att få tag i. Men ändå känner jag mig kluven...fast vet inte riktigt varför. Det kanske bara gäller att vara kritiskt när man läser som ni säger. Om alla åsikter på internet skulle vara reklamfinansierade så skulle det vara creapy, men så är ju absolut inte fallet!
SvaraRaderaÅh, glömde skriva namn igen! =) Rebecca heter jag
SvaraRaderaÅh, dessa reklambloggar.
SvaraRaderaJag förstår att folk vill ha gratisprylar, det vill jag med. Men stunden man skriver något positivt om en produkt så är det fortfarande din personliga åsikt. Om inte annat ses det som det. Om man sedan vill ha dåligt samvete eller inte borde man fundera på innan man skriver det.
Juridiskt borde det inte vara något problem, men folk borde vara mer medvetna om att det handlar om reklam.
Bra skrivet, btw!
/Totte
Nämnde det i Fridas inlägg att jag tycker att reklam på bloggar är svårbedömt, eftersom många bloggerskor speciellt gillar att berätta om saker de köper och då även vart eller av vilket märke. Ser man det så tycker inte jag att reklam på bloggar är fel, utan snarare en naturlig del av en kommersiell värld där allt faktiskt är uppbyggt kring konsumtion och pengar. Sen får det inte gå till överdrift och bli en total marknadsföringsblogg, som jag misstänker skulle bli trist och inte skulle fånga särskilt många läsare och med det förlora sitt marknadsplatsvärde... Det är en svår fråga. Bra skrivet, det var intressant att läsa! Kul att du tog upp två män som bloggar också, lite ovanligt!
SvaraRaderaIntressant läsning. Lösningen är nog helt enkelt mer kritiska (medie-)konsumenter.
SvaraRadera