Att skriva och publicera vad man tycker och känner för på en blogg kan tyckas självklart. En åsikt, en anekdot, en känsla och så vidare – det är väl det bloggandet går ut på, om jag förstått det hela rätt. Men om jag helt plötsligt skulle tycka att Hopes nya Pre Spring 2010-kollektion var asgrym och sedan publicera det på min blogg, skulle jag då bryta mot lagen? Och hade det varit ännu värre om jag råkat få några egna smakprov från kollektionen? Min åsikt kring detta är att jag självklart skulle få göra detta utan några som helst komplikationer.
Det finns dock en del meningsskiljaktigheter gällande detta och det kan vara svårt att pricka rätt när det gäller denna typ av marknadsföring.
Vi börjar från scratch:
För att en webbplats ska få ett grundlagsskydd krävs ett utgivningsbevis. Detta utgivningsbevis ansöks om hos Radio- och TV-verket och kostar från 2000 kronor. Följande är från Radio- och TV-verkets guide ”Att publicera på internet”:
”Utgivningsbevis kan endast utfärdas om databasen
1. tillhandahålls på särskild begäran
2. är väl avgränsad och framstår som en databas
3. bara kan ändras av den som driver verksamheten
4. tillhandahålls allmänheten
5. har anknytning till Sverige
6. har en behörig utgivare utsedd
7. har ett namn som innehåller ett domännamn
8. har ett namn som inte är förväxlingsbart med namnet på en annan databas som finns registrerad hos Radio- och TV-verket.”
Tittar man närmare på förklaringarna av förutsättningarna ser man att punkt 3 sätter käppar i hjulet för bloggsidorna. Den punkten säger nämligen att ”inga diskussionsforum, kommentarsfunktioner eller liknande tjänster där användarna kan lägga in meddelanden utan att dessa först granskas och godkänns av den som driver verksamheten (s.k. omodererade tjänster) får förekomma i databasen”.
Med detta kan vi alltså konstatera att bloggar inte får något utgivningsbevis, eftersom – såvitt jag vet – alla bloggar har kommentarsfunktioner som inte förmodereras.
Alltså: Svårt att få grundlagsskydd som bloggare.
Om vi då återgår till min hypotetiska blogg med ett fett inlägg om Hopes nya kollektion, vad hittar vi för fel?
Visst, det kan tyckas oetiskt att ta emot ”gåvor” för att skriva några lovord om ett visst företag. Men vad säger egentligen lagen? Inte så mycket, skulle jag vilja påstå. Som Linn skrev tidigare så handlar det mycket om tolkning.
Tjänster och gentjänster är min personliga tolkning.
För om alla bloggare där ute ska vara riktigt ärliga, så går det väl bara ut på en sak i slutändan – att få många läsare. Och vad leder många läsare till? Jo, till möjligheten att annonsera och tjäna pengar på bloggen.
Vart tog etiken vägen då? Den försvann någonstans längs vägen där pengarna och ”gåvorna” började visa sig.
Men – det finns trots allt några rader om vad lagen säger angående detta i 9§ Marknadsföringslag (2008:486) om reklamidentifiering:
”All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen. Detta gäller dock inte framställningar vars enda syfte är att skapa uppmärksamhet inför uppföljande framställningar.”
En del tycker då säkert att det är mot denna lag att publicera blogginlägg som direkt gynnar ett företag. Min åsikt är att ett blogginlägg, helt format kring en produkt från ett visst företag, är ganska klar marknadsföring. Skriver jag ett inlägg som endast handlar om hur grym Hopes nya kollektion är, så tycker jag att det faller inom lagens ramar för hur det identifieras som reklam.
Att läsare också luras av bloggarna håller jag inte med om. Om jag nu skrivit några goda ord om klädmärket Hope för att få en skjorta från dem, betyder det ju att jag antagligen gillar märket och vill ha deras skjorta. Sedan är det ju upp till läsaren själv att göra ett aktivt val om huruvida han eller hon ska hålla med och i slutändan eventuellt konsumera.
Jag skulle vilja säga att encoding/decoding kan appliceras ganska väl här, då mitt meddelande kodas in tydligt och sedan behandlas olika hos olika mottagare – konsumera eller inte konsumera.
Från Karolina: Det är nog mycket svårt att lagstifta runt bloggar för då försvinner nog charmen med just bloggande. Man vill ju kunna få ut sin mening och även tycka och tänka om olika produkter utan att någon lägger sej i. Så vart och hur ska man egentligen kunna sätta gränsen?
SvaraRaderaFrån Nina Lagerkvist: Där fick jag väl svar på tal ang. mitt förslag i kommentaren till Karins inlägg... personligen tycker jag inte att reklam i själva bloggen är fel så länge det är tydligt att det är just reklam och inte en personlig åsikt.
SvaraRaderaBra och intressant inlägg! Jag tycker att reklam på bloggar är helt ok. Tror att det är ett bra sätt att marknadsföra sig, speciellt på modebloggar som har otroligt mycket köpstarka läsare. Så länge det är tillåtet att förtala människor ostraffat på bloggar så kan man gott få marknadsföra prylar hur mycket man vill. Det är min åsikt.
SvaraRaderaFrån Stina: Reklam på bloggar är ju en knepig fråga. Jag anser dock också att det måste få vara helt okej. Jag tror att frågor som denna är kontroversiell just för att fenomenet är såpass nytt, både för bloggarna själva och för läsarna. I framtiden tror jag reklam kommer förekomma ännu mer på bloggar, men bloggläsarna i sin tur kommer vara väl medvetna om det. Kanske kommer det vara lite som Tvreklamen? Man tittar på de program man vill, men när reklamen kommer gör man nåt annat en stund. (eller i det här fallet, skrollar ner litegrann)
SvaraRaderaKarin: En annan spännande vinkel på "problemet"- intressant och du skriver och formulerar dig väldigt bra- texten är lättläst. Men frågan är vem som kommer först- Att man gillar ett märke först och då gör reklam för det och kanske får erbjudande från företaget. Eller om företagen skickar ut till random bloggare som har många besökare. Det är nämligen så jag tror det funkar. Företagen orkar nog inte leta efter bloggare som skriver goda ord om dem. Det gör hela grejen mer problematisk för då säger man att man gillar något, för att man har fått det gratis och godkänt villkoren, men man kanske inte skulle köpt den själv från första början..
SvaraRaderaGränsen för var det blir ett kommersiellt budskap i ett blogginlägg är hårfin. Om jag verkligen gillar en produkt vill jag ju kunna tipsa om den utan att mina eventuella läsare ska reagera och säga att nu är hon sponsrad igen. Och det jag tycker främst är kanske att det vore bra om bloggarna markerade detta på något sätt. Någonting i stil med att de fick produkten gratis, eller att det står i början och i slutet av inlägget.
SvaraRaderaElin:
SvaraRaderaBra inlägg Anton. Jag tycker att det är ok med reklam på bloggar. Det är ett bra sätt för företag att marknadsföra sig. Men jag tycker att det tydligt skall framgå att det är reklam.
Rebecca:
SvaraRaderahaha! gött att du fick in lite Stuart Hall i slutet! =) Bra skrivet, seriöst men ändå en underhållande ton. Om man blir sponsrad på sin blogg av nåt klädföretag och gör reklam för det, fine! Men tänk om man senare vill skriva om att företaget använder sig av barnarbete, är det ok då? Bara man får skriva vad man vill och de kommersiella krafterna inte påverkar innehållet för mycket så är jag på!
frida:
SvaraRaderamin personliga åsikt är att reklam i bloggar är okej- och att ta emot prylar som betalning för att skriva om ett företag likaså.
om man ser framåt i tiden tror jag att den här typen av reklam kommer att bli vanligare, och att lagar kommer att vara speciellt anpassade till dessa.
Bra skrivet, och jag håller med.
SvaraRaderaÄr inte allt posivitivt talande om en produkt marknadsföring? Är det inte marknadsföring att vara klädd i en tröja med tydligt märke?
Om du skriver på din blogg hur fett ett klädesmärke är, med eller utan gåva, så betyder ju inte det att det är en allsmäktig sanning. Det är ju din åsikt. Folk borde vara medvetna om detta. Men som Rebecca nämnde så är det illa, om inte annat för din skull, om man inte längre kan skriva sina åsikter på grund av påtryckningar från kommersiella intressen. Då blir man en sell-out. Det vill åtminstone inte jag vara...
/Totte
Michaela: Reklam är något som kommer följa oss överallt. Alla har sina olika sett till marknadsföring, vare det är på blogg , tidning eller tv. Hur vi påverkas av det är dock varierande och personligt.
SvaraRaderaViktig fråga. Jag tror personligen att lösningen är ökad källkritisk förmånga hos bloggläsaren/mediekonsumenten.
SvaraRadera