tisdag 5 januari 2010

Reklam på bloggar av Karin

Det finns många, snabba och enkla sätt man kan tjäna pengar på idag. Man kan till exempel tjäna stora pengar på internet genom att sälja sina fotografier som man tagit. Eller så kan man marknadsföra produkter på sin blogg för att tjäna in lite extra kosing. Men är det så lätt som man kan tro, att införskaffa sig den stora vinsten på webben?

Jag kollade på Aktuellt, 22 december 2009, och blev väldigt intresserad då det visade sig handla om bloggar och reklam på bloggar. Det diskuterades om att företag skickar ut erbjudanden till bloggare som ska marknadsföra deras plagg, behandlingar eller smycken på bloggen mot belöning. Journalisten och bloggerskan Beatrice Birkeldh blev intervjuad angående ett erbjudande hon har fått om att marknadsföra ett visst företag. Denna näringsidkaren säljer produkter och behandlingar som ska förstora brösten, ta bort rynkor och celluliter.

Jag tänkte länka till hennes blogg, men efter otaliga försök att hitta hemsidan som bara vidarelänkades till stureplan.se gav jag upp. Jag hittade däremot ett urklipp ur hennes blogg, och ett annat från expressen. Man kan ju börja undra vad för budskap dessa företag vill skicka ut till unga tjejer och killar.

Skulle jag själv bli förfrågad, om ett likande erbjudande till min blogg, skulle jag bestämt tacka nej. Det kan väl var skönt att läsa om någon annans liv i en minut utan att bli påprackad en massa reklam och annan dynga?

Det kanske är smart av näringsidkarna to think outside the box, och inte bara marknadsföra sig genom gammal hederlig reklam. Dock är det lurigt för oss läsare när företagen använder sig av privatpersoner som reklampelare. Det blir väldigt svårt för oss att veta om det är personliga åsikter eller och därigenom vet man inte om produkten är värd att testa.

Från företagens sida
Om man ser det från företagens sida då? För att folk ska upptäcka ens produkter måste man ju marknadsföra sig. De flesta försöker dock fly undan reklamen och man måste därmed satsa på något mer effektivt. Om man läser om produkten i en väns eller idols blogg, är möjligheten större att budskapet sprids och man får sålt fler exemplar.

Är det etiskt eller juridiskt rätt?
Så ska en hederlig medborgare, vara en reklampelare hur som helst?
Både företagen och bloggaren tjänar ju på det.
Om det är etiskt rätt har jag faktiskt inte svar på men om någon har det - dela gärna med dig. Juridiskt sett får man inte marknadsföra sig hur som helst, inte ens på webben.

Om en text skrivs mot betalning ska det framgå att texten är marknadsföring. Den ska därmed tydligt skilja sig från annan text som inte är skriven av den anledningen. Detta följer av 9 § marknadsföringslagen (2008:486). Både den som betalar och den som skriver är ansvariga.

Detta är svaret som Matthias Grundström från konsumentverket gav gällande frågan om företag får skicka ut produkter som mutor för att en bloggare ska skriva positivt om dem i sin blogg.
Alltså är det både företag och bloggare som har ansvaret att det tydligt visas att det är reklam och inte personliga åsikter.


Det kanske är lätta pengar att tjäna, men är det etiskt rätt?







12 kommentarer:

  1. Från Nina Lagerkvist: Det borde finnas(och det kanske finns bara att jag inte vet om det) ett kontrakt att "klicka i" hos dem som erbjuder bloggplatser där bloggaren får veta vad som gäller ang. reklam, och att webbplatsföretaget ska vara den som har lite koll på läget. För helt klart verkar ju de flesta företag gå runt den kontroll och lagstiftning som finns idag.

    SvaraRadera
  2. Kul att vi skriver om samma ämne! Det slog mig att det kanske handlar om okunskap hos bloggarna. Kan det vara så att de inte tänker så långt som att de påverkar, och vilka de påverkar? Bra inlägg, intressant med Beatrice.

    SvaraRadera
  3. Från Karolina: Verkligen intressant inlägg =) Tycker dock att det är upp till var och en om man vill acceptera en gåva men självklart gäller sunt förnuft. Jag tycker det var helt rätt av Beatrice att tacka nej och lägga ut brevet på sin blogg. Det blev nog en väckarklocka för många och fick dem att öppna ögonen.

    SvaraRadera
  4. Anton Dyberg:
    Bra tankar Karin! Tror jag har med mina svar i mitt inlägg, så jag hänvisar till det :). Hursomhelst så tycker jag att det är rätt steg som reklambranschen tar. Nu gäller det bara att få till några lagar som inte är alltför luddiga!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Från Stina: Att reklam på bloggar blir allt vanligare är nog inte en trend som kommer vändas i första taget. Jag tror snarare att den kommer öka. Kanske kommer all produktreklam förbjudas unisont, men det känns som ett omöjligt uppdrag. Eller så kommer vissa inlägg markeras på något sätt i framtiden? Kanske med en liknande "Annons"-banner man hittar i webbtidningar?

    SvaraRadera
  7. frida:
    eftersom att folk tröttnat på reklam och "flyr undan den" tycker jag att det är ett smart drag av företag att anlita bloggare för att marknadsföra deras saker. ser inget etiskt problem med det hela, men juridiskt sett är det ett problem- såvida det är "smygreklam".

    SvaraRadera
  8. Elin:
    Jättebra inlägg Karin, kul med filmen. Tycker det är okej att ta emot gåvor så länge man själv känner sig nöjd med det valet. Jag tycker det var bra av Beatrice att tacka nej till en produkt som hon inte står för och kanske var det lite fult av företaget att försöka göra reklam för en anti-rynk kräm genom en 22- årig tjej.

    SvaraRadera
  9. Rebecca:
    Bra och intressant inlägg! Reklam på bloggar kommer säkerligen öka i framtiden och undra hur det då kommer se ut? Jag håller men hon ovan här om att är man nöjd med sitt val så är det rätt, annars tackar man nej. Och gör man inte det är det sorgligt.

    SvaraRadera
  10. Jag håller med och tycker att det borde framgå om det är reklam eller inte. Sen så tvingas aldrig någon att göra reklam på sin blogg, det är ett aktivt val, bra gjort av denna tjej att göra som hon gjorde, det visar att det faktiskt förekomer och kan komma ut ur skuggorna.


    /Totte

    SvaraRadera
  11. Såg programmet på SVT, det var väldigt intressant! Tycker att det är rätt att det framgår på en blogg vad som är ren marknadsföring eftersom en blogg ofta är personlig och skrivs i dagboksformat. Det kan även vara bra att bloggaren känner till varumärket ordentligt och vad det står för så att man inte i onödan förknippas med något som kan ge en dålig bild av en själv. Men jag tycker att man ska få marknadsföra saker på bloggar, så länge man själv kan och vill stå för dess budskap. När det kommer till bröstförstoringar och dylika fysiska ingrepp är jag personligen inte för sådana typer av målgruppsinriktad reklam eftersom det kan hamna fel personer, tex minderåriga. Det kan man få googla fram på eget bevåg om man känner sig sugen! Bra skrivet och kul med lite lagtext, visste inte om det innan!

    SvaraRadera
  12. Bra diskussion. Kanske handlar det också om att vi som mediekonsumenter blir mer immuna mot reklamens påverkan - och att den därmed inte gör så stor "skada"? I bloggsammanhang blir den som en del av "underhållningen" eller garnityret.

    SvaraRadera